Tipurile principale de agregate folosite la realizarea asfaltului

cum se face asfaltul

Tipurile principale de agregate folosite la realizarea asfaltului

Oamenii conduc si merg pe asfalt in fiecare zi fara sa se gandeasca la asta. Pavajul de asfalt acopera drumuri, piste si parcari, astfel incat oamenii sa poata ajunge acolo unde trebuie, in toata lumea. Este unul dintre cele mai utilizate materiale de pavaj, deoarece este dur, poate fi reparat rapid si poate fi reciclat in alte proiecte de pavaj.

Ce ingrediente intra asfalt?

Cele doua tipuri de agregate principale amestecate impreuna pentru a face pavajul asfaltic sunt cimentul asfaltic si agregatul. Cimentul asfaltic este o forma lichida foarte vascoasa de petrol. Actioneaza ca un lipici care leaga agregatul (roci mici) impreuna pentru a crea un material dur si flexibil. Pavajul asfaltic este de obicei compus din 5% ciment asfaltic si 95% agregat. De obicei, la nivelurile inferioare ale unui strat de pavaj, particulele de agregat sunt mai mari si putin mai putin unghiulare; la nivelurile de suprafata, particulele sunt mai mici si mai unghiulare.

Particulele de agregate foarte mici numite „fine” pot fi amestecate pentru a prelungi durata de viata a pavajului. Pe langa cimentul asfaltic si agregatele, companiile producatoare ar putea adauga anumite substante chimice la amestec, cum ar fi var hidratat pentru o legatura mai stransa sau polimeri pentru o flexibilitate imbunatatita. Ingredientele pot varia oarecum in functie de clima locatiei pe care urmeaza sa fie aplicat pavajul asfaltic. Asfaltul pentru zonele cu clima mai calda este facut mai greu pentru a rezista la temperaturi mai calde, iar asfaltul pentru zonele cu clima mai rece este facut mai moale. Uneori, in asfalt se pune si piatra sparta.

Cum se face amestecul de asfalt?

Amestecuri de pavaj asfaltic sunt de obicei fabricate intr-o fabrica. Toate ingredientele trebuie masurate cu precizie pentru a se potrivi tipului de proiect si climatului amplasamentului proiectului. Apoi, cimentul asfaltic gros trebuie facut mai subtire pentru a putea fi amestecat cu agregatul si alte componente. Metodele de subtiere a asfaltului includ diluarea prin aplicarea unui solvent, emulsionarea in apa sau aplicarea de caldura. Incalzirea este cea mai comuna metoda. Agregatul trebuie curatat, uscat si incalzit. Cand atat agregatul, cat si asfaltul au fost ridicate la temperatura corecta, acestea sunt amestecate intr-un tambur sau intr-o moara, care sunt diferite tipuri de masini de amestecare care produc un amestec omogen.

Asfaltul cu amestec cald este in prezent cea mai utilizata forma de pavaj asfaltic, dar asfaltul cu amestec cald este din ce in ce mai folosit pentru proiecte de constructii. HMA cere ca agregatul sa fie uscat si incalzit, iar cimentul asfaltic sa fie incalzit la o temperatura foarte ridicata inainte de amestecarea celor doua. Mai mult, HMA trebuie mentinut la temperaturi ridicate in timp ce este aplicat si compactat. Pentru a face WMA, anumite emulsii, zeoliti, ceara sau apa sunt adaugate la cimentul asfaltic inainte de a fi amestecat cu agregatul. Aceasta tehnica permite productia la temperaturi mult mai scazute, ceea ce reduce consumul de energie, utilizarea petrolului si emisiile de gaze nocive.

Fabricarea asfaltului este un proces variat, dar precis. Cand este aplicat de profesionisti instruiti si intretinut corespunzator, poate dura zeci de ani.